Florida solskensstaten.
Välkommen till Floridasidan! Skriv gärna till info@floridasidan.se och fråga om Ni inte hittar det Ni söker.
Gillar Du sidan ge oss ett plus hos Google, "Gilla"  eller dela med dina vänner på Facebook! Vi har även Instagram.

eXTReMe Tracker
Instagram
Välj ämne i menyn ovan, en bra ide är att börja med att läsa om visum och annat viktigt.
Vill Du se En kortfattad beskrivning av vad Du hittar på de olika sidorna, finns det här.
Brev 2

TOUR FLORIDA 2000

tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Florida. Var där 23/1 –9/2 2000, jag bor i Hallstahammar och min reskamrat bor i Kristiansand, Norge, så jag fick en ganska dryg resa, först tåg västerås - Oslo. Sen flyg hem till Kristiansand, övernattning där, för vidare flyg till Amsterdam morgonen efter. därifrån flög vi till Detroit. för slutlig destination Miami. Vi åkte reguljärt så bokningarna gjorde vi via Internet, som funkade utmärktt, man kan sitta hemma i lugn och ro, välja och vraka bland utbuden. själva valde vi bland de billigare alternativen. Fick tag på ett Hotell  som hette International Inn, som även hade ”internationell” frukost. Matsalen var dukad med :   2 långder formfranska, två burkar Jell-o, en hink smör och en behållare kaffe. Rena scoutdukningen.

MIAMI

Vi stannade i Miami i fyra dagar för att bekanta oss med stan, en sak lärde vi oss ganska snart. här behöver man en bil, det är väldiga avstånd. Att åka taxi det tär på reskassan det var inte billigt( ca 30$ ner till stan från beachen), ta bussen! det var inte alls dyrt 1,25 $, bussarna är väl skyltade så det är bara att kliva på , vi utforskade Miami Beach mestadels till fots, det blev en del knallande, men man hinner att se så mycket mer. Det man frapperades över var att det var väldigt lite folk på stranden, var höll alla hus? Det finns några grejer som man inte skall missa, en Boardwalk ( en slags längsgående brygga) som sträcker sig flera km efter beachen var en, så måste man bara kolla in ”det vackra folket” på Ocean Drive. Dom hänger i klasar på de svindyra uteserveringarna.Så alla affärer på Lincoln Road, men det var billigare nere i Downtown. Pruta tills ni skäms, det kan löna sig. Och är ni väl nere i Downtown missa inte Bayside ett stort område nere vid hamnen med massor av souveniraffärer och annat att göra av med dollars på, ta gärna även en tur på Metromover en högtgående tågbana som tar dej på en tur runt city, glöm inte kameran. Vädret var varierande, temperaturer mellan 20-30, men solen är stark, det fräste på flinten ( resekompisens). Vi passade även på att leta efter ett annat hotell för återkomsten till Miami för de sista fyra nätterna, hittade ett billigt och bra som heter Banana Bungalow efter Collins Ave. I de norra utkanterna av Art deco distriktet, ett lågprishotell som var väldigt populärt bland luffande ungdomar 75$/natt kostade det.

EVERGLADES

Efter våra inledande dagar i Miami hyrde vi bil, hade tänkt ”BIG” men efter att ha studerat prislistan beslöt vi oss för en liten Korean, Hyndai Accent, den var liten men förvånansvårt pigg, 2100:-/vecka kostade den.Trafiken i Florida flyter verkligen på i fin och jämn ström och ingen hytter med nävarna, om du är lite ovan, heders åt dem. Vi drog söderöver hade inga strikta resrutter uppgjorda men vi ville i alla fall se lite alligatorer så efter ett stopp på Miami Seaquarium som inte var mycket att hänga i granen( förutom späckhuggarshowen), men dyrt 22$, åkte vi in i Everglades Nationalpark för att besöka en Alligatorfarm 7$ kostade det, det var rätt häftigt att vandra runt på stigarna och veta att det var bara ett 50cm högt gunnebostängsel som skilde oss och de vilda urtidsbestarna åt. Vi kollade också på en ormshow där en kille bollade med alla giftiga ormar och reptiler som om de vore gosedjur. De hade också lite andra djur av olika arter, så det var ett väldigt prisvärt besök.

KEY WEST

Därefter cruisade vi i sakta mak oss ner över The Keys, helt betagande med det helt otroliga ljuset och färgen från havet, och alla mer eller mindre långa broar. Vi checkade in på ett Motell i Key Largo som hette Hungry Pelican, och nog fanns det hungriga pelikaner alltid hela bryggan full, dom är rätt så duktiga på att tigga. Helt okej standard på rummen sköna sängar, välstädat och ”tusen” TV-kanaler 60$ ungefär med den lokala skatten inräknat, Tänk på det att det tillkommer alltid skatt på alla priser så det är svårt att i förväg räkna ut priset i huvudet. Och det skilde ungefär 10-15$ högre i pris om man ville ha pool på Motellet.  Den kvällen skulle vi skåda den omspunna myten om den fantastiska solnedgången över havet, bryggan vid motellet var fullsatt men vi pressade oss ner med kamerorna skjutklara, precis när själva akten skulle till kom en lagom stor molntuss och skymde alltihop ( Häpp ). Men det kom fler chanser och då gick det bättre,  det var ganska mäktigt.

Efter att ha tankat upp vår lille bil (bensinen kostade ca 2,75kr/l), så det är bara att gasa och köra drog vi oss ner till Key West, en väldigt annorlunda stad. Det mesta i trä och bebyggelsen påminner mer om Karibien än om USA, men där är det massor med folk i rörelse hela tiden så det tar sin tid att hitta en p-plats. väl där för man inte missa Duvall Street, väldigt hektiskt med alla affärer och barer som vill att du ska stanna till just vi deras affär eller bar. Efter att ha handlat lite T-tröjor och annat lull-lull så försökte vi att hitta nåt anständigt Motell med moderata priser men det var omöjligt,  nästan 100% dyrare än bara nån mil längre norrut, om det nu fanns nåt rum över huvud taget, det var ganska så fullbokat överallt, vi blev erbjuda brölloppssviten på ett hotell men avböjde både av ekonomiska och etiska skäl.

Så vi åkte då de nödvändiga milen norrut och hamnade då i en stad som hette Marathon, där tog vi in på ett Motell som hette Blue Waters, och eftersom vi tänkt ta en vilodag från bilen, tog vi ett med pool. 176$ för två nätter, men det var väldigt fint så det var det värt. på morgon stod vi så där iklädda våra Speedo-badbyxor, badtofflor och badlakan, vita som våra bleka Skandinaviska skinn vid den flotta poolen, det var bara det att solen inte ville kika fram bakom molnen, men efter en promenad i de vackra omgivningarna så behagade den så småningom grilla våra kroppar till mer likt Simenoleindianer än Skandinaver. så vi fick som vi ville till slut, men det kostade en flaska kylbalsam, och  lite Idomin. på kvällen tog vi in en kanal på TV-n som visade Superbowl-finalen, den åtnjöt vi givetvis med ett par ”Buds” och en gigantisk pizza, som vi inte orkade sätta i oss. Resterna blir lagom till frukost tyckte vi, men det var de andra som också tyckte. på morgonen hade vi en 7-filig autostrada av myror rätt in i pizzakartongen, som vi lite slarvigt ställt under bordet. så det fick bli den vanliga frukosten

Efter den energiuppladdningen var vi återigen redo för de breda motorvägarna. Nu ville vi norrut mot Tampa så vi tog Tamiami Trail, en väldigt fin väg över Everglades mot Gulfkusten, där fick vi se mängder med Alligatorer (live så att säga) och annat djurliv, den vithövdade Havsörnen bl.a. efter kanalen som löper parallellt med vägen hela sträckan över träsket. Ett par timmar senare kom vi så småningom över till västkusten och den väldigt vackra staden Naples där syns det att man är stadd vid kassa, väldigt rent och välputsat överallt. En golfares paradis, vi såg massor av golfbanor, även en massa resortställen för rika pensionärer. Efter övernattning i Sarasota bar det av mot Tampa.

TAMPA

Trixade oss fram till ett Motell ganska centralt i stan, och vad gör man då i Tampa, som har ett modernt city med mycket banker, försäkringsbolag, universitet och annat högteknologiskt där det förr rullades cigarrer i flera hundra fabriker ,förutom att göra den vanliga turistsvängen nere i city eller ligga på stranden, man kan t.ex. om man är hockeyfrälst som vi kolla in NHL-hockey, Tampa Bay Lightning spelar i den enorma arenan Ice Palace med plats för 20000 pers, vi hade tagit ut spelprogrammet via Internet hemma, så vi gick ner till arenan och bokade platser till Matchen Tampa Bay Lightning - Toronto Maple Leafs (med bl.a. Mats Sundin), uppskrämda av det dyra priset som vi blivit efter ett inslag i reseprogrammet Packat och klart med priser runt 70$, blev vi positivt överraskade, 29$ för en bra plats, matchen var väl ingen direkt höjdare, men vilken upplevelse. när vi ändå var igång så bokade vi även biljetter (33$/styck) till en konsert nästkommande kväll, då skulle Lynyrd Skynyrd och ZZ Top uppträda på samma arena, inga dussinband direkt, det var däremot en riktig höjdare. Att se alla The Beard-kopior och deras trådsmala brudar det var en upplevelse, det annars så stenhärda rökförbudet gick inte alls att hålla denna kväll, mariujanadoften låg blytung över Ice Palace. Efter både match och konsert. Avrundades kvällarna på den Irländska puben ” Four seasons Field”

Verkligen trevligt och cosy ställe.

ORLANDO

Vi hade även tänkt göra ett besök på Disneyworld och Seaworld i Orlando men på grund av tidsbrist, hann vi inte med, så vi tog oss via Florida Turnpike, en betalmotorväg, inte alls speciellt dyrt,oss söderöver mot Miami, vek av vid West Palm Beach och kryssade oss söderut, det är ett gytter med turistorter man vet inte när en slutar och nästa börjar. Efter en övernattning i Fort Lauderdale, där vi förövrigt blev blåsta för första och enda gången på resan. Receptionisten på Motellet gjorde ett dubbeldrag på mitt Visakort, så vi fick två notor. Men det redde vi upp med banken när vi kom hem, han hade satt upp den andra natten på ett senare datum då vi redan var hemma, så det löste sig ganska smidigt. försök att ha koll när dom drar kortet, men det är inte alltid så lätt.

MIAMI

Efter att ha checkat in på Hotellet, lämnades bilen in hos uthyraren som visade sig ligga tvårs över gatan (flyt) ,170 mil hade vi pressat ur den lille bilen. Kolla alltid ett par varv runt bilen efter ev. bucklor och andra skador, före du hyr, de försökte få oss att ersätta en skada som vi ej orsakat, men efter koll i deras papper såg dom att vi anmält den innan vi hyrde bilen, dom försöker men här blev det långnäsa.

De sista fyra dagarna ägnade vi oss åt shopping och att bränna våra skinn för att kunna skryta lite vid hemkomst det här ju liksom till. Slutbetyget för hela resan för bli att: skulle jag nån gång komma tillbaka så satsade jag på The Keys.

Det var också väldigt ojämn standard, fina områden blandades med ren slum, och i Infrastruktur så ligger gamla Svedala hästlångder före enligt mej.

Roger
Florida. Reseinformation. Tiden i florida. Vädret i Florida mm.

Aktuell tid:

Stockholm                Miami

Här kan Du kontrollera status på flyg.

Här kan Du kontrollera status på dina flygbokningar:

Check My Trip Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Amadeus bokningssystem).

Travelport View Trip Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Worldspan & Galileo bokningssystem).

Virtually There Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Sabre bokningssystem).

My Trip and More (Worldspan)

Tripple (Infini)

Trip For You (Axess bokningssystem)

Swiss Airlines

US Airways

TripIt Håll koll på dina resor få info om flyg mm. finns även som app.

Varför Floridasidan?

Floridasidan om resor till Florida är en helt privat hemsida som återger mina privata åsikter om platser jag besökt i Florida (Miami, Miami Beach, Ft. Lauderdale, Orlando, Sarasota, Tampa, Ft. Myers, Key West, Homestead, Everglades m.fl.) Olika attraktioner i Florida som Disney World Universal Studios Busch Gardens Sea World mm. här finns möjlighet att diskutera Florida med andra i forumet. Och massor av Länkar till "nästan allt" som rör Florida. Alla foton utom produktbilder och kartor samt några katalogbilder är tagna av mig och för inte kopieras utan tillstånd. försöker att inte behöva sätta till allt för mycket pengar för att driva sidan, därför finns lite annonser som ibland ger någon krona i intäkt, hoppas Ni står ut med det :-) Sidans syfte var från början att prova på att göra en hemsida och eftersom jag just kommit hem från en resa till Florida och jag älskar det resmålet så valde jag det ämnet. Hoppas Ni hittar något nyttigt på Floridasidan och här gärna av Er med åsikter frågor eller kritik till info@floridasidan.se

M.v.h. Jörgen info@floridasidan.se

ST. AUGUSTINE WEATHER

Pensacola Beach:

PENSACOLA BEACH WEATHER

Mer väder, statistik mm. finns här:  väder.