Florida solskensstaten.
Välkommen till Floridasidan! Skriv gärna till info@floridasidan.se och fråga om Ni inte hittar det Ni söker.
Gillar Du sidan ge oss ett plus hos Google, "Gilla"  eller dela med dina vänner på Facebook! Vi har även Instagram.

eXTReMe Tracker
Instagram
Välj ämne i menyn ovan, en bra ide är att börja med att läsa om visum och annat viktigt.
Vill Du se En kortfattad beskrivning av vad Du hittar på de olika sidorna, finns det här.
Google  Anpassad sökning
Varning för Alamo Alamo hyrbilar varning!                           annons>

först, ett varnande exempel vi råkade ut för hos Alamo LAX (Los Angeles flygplats)!

Vi bokade och betalade en Ford Escape eller liknande genom Easycar.com.
Allt skulle ingå utom bensin. Kollade noga att denna bil skulle vara lagom stor och dessutom ganska bränslesnål.

När vi efter nästan ett dygn kom fram till Alamo vid midnatt säjer killen där att med vår bokning så för vi en bil med 1,4 till 2,0 L motor.
Han säjer att i det varma klimatet kommer vi inte kunna köra med den så vi bör uppgradera till en större bil.
Kvittar hur vi resonerar så ger han sig inte, utan han ger oss att välja mellan en mycket sämre bil än vi betalt för som inte gör att använda eller att uppgradera till en bil som som är mycket större än vi egentligen behöver.
Detta skulle kosta oss ca. 5000:- mer för våra tre veckor inkl, uppgraderingsavgift, någon annan avgift, skatter och högre bränsleförbrukning.

När vi fick bilen frågade jag om det inte fanns någon gardin så man kan dölja bagaget, killen såg bara trött ut och sa att "nej det är därför rutorna är tonade". ?????

Kollade när vi kom till motellet på Fords hemsida att jag mindes rätt angående bilen och mycket riktigt säljs Escapen endast med minst 2,5L motor eller hybrid.

Mejlade både Easycar och Alamo.
Fick standardsvar från Easycar att speciell färg eller modell inte garanteras! Mejlade dem igen och påpekade att det var en helt annan biltyp som dessutom var oanvändbar vi skulle få. De svarade då att vi skulle skicka in kontraktet när vi kom hem så skulle de undersöka med Alamo. Var alltså envis och nööj dig inte med första svaret vid problem!

Alamo svarade också att man inte garanterar modell mm. utan bara samma bilklass (de fattade tydligen inte heller att det är skillnad på en bil med 1,4 och en med 2,5 L motor) men också att vi kunde kontakta närmsta uthyrningsställe för att se om bilen vi ville ha fanns.

Dagen efter åkte vi innom Alamo i San Diego. Killen där såg chockad ut när jag berättade vad de sagt i LA och det tog totalt 10 minuter att få exakt den bilmodell vi bokat och betalt för. Escapen var mycket smidigare än den Explorer vi fått och den fungerade helt problemfritt överallt, den drg 0,8l milen under våra 470 mil och hade t.o.m. både gardin över bagageutrymmet och tonade rutor :-)

Att de försöker sälja på en försäkringar, övertala en att uppgradera, försöka sälja uppgradering för att de egentligen inte har den bil man bokat är man van vid och det är egentligen nästan kriminellt redan det men detta är inget annat än rent bedrägeri.

Lite av de saker man inte sällan råkar ut för hos olika bolag:

Fick mejl från någon som hyrt av Avis i Orlando via SAS. där sade man helt enkelt att bilen de bokat inte fanns men att för $100 skulle de få en modell större. Detta är ju så klart en ren chansning då de så klart ska erbjuda en uppgradering utan kostnad om bilen verkligen inte finns (vilket den antagligen gjorde). Det de inte berättade var att detta innebar att det blev en helt ny bokning och vid återlämnandet debiterade man ca. 10.000:- mer än de redan betalt i förskott!


Fick ett mejl från ytterligare en missnöjd kund, denna gång hos Alamo MIA.

Hej Jörgen! (tror du heter så efter vad jag sög på Floridasidan)
 
först av allt (igen), det var verkligen synd jag inte hittade till din sida förrän nu efter vår resa, men men vi ska såkert dit igen och då vet jag var jag ska titta! Och ändå hade jag flera månader på mig med att leta på nätet innan vi åkte.
 
Såg att ni precis kommit hem efter att bl a varit i Memphis och då fick jag riktigt "flash back" från vår resa. Det gick nämnligen till så här. Jag bokade, via mina "kompisar" på en resebyrå vår flygresa; Köpenhamn-(via London) till New York-Memphis-Miami- Köpenhamn redan i mars 2012. Avfärd blev den 21 december. Det var jag, min man och våra 2 söner på 19 resp 21 år. Vi hade sparat ett tag för att göra denna resa som kanske blir vår "sista längresa" med hela familjen. Pojkarna är stora nu och snart är det nog svårt att få ihop så vi kan resa alla tillsammans pga jobb, studier etc. förutom resa och lite annat bokade jag via resebyrån en hyrbil, efter att ha valt vilken typ av bil vi ville ha, en Cadillac DTS eller similar, det vill säga Luxury Class. Detta för att bilen skulle rymma 4 vuxna och 4 resväskor, åtminstone från och till flygplatsen. Bilhyran från resebyrån hamnade hos Holiday Autos. Vi fick bra info från dem när vi började närma oss avresa, dessutom på svenska och det visar sig ju att de har kontor i Sverige.
 
I New York är det bara jag som varit tidigare, i Memphis ingen av oss och i Miami endast jag och min man för drygt 20 är sedan. Ja, jag vet, det är alldeles för lång tid emellan till detta underbara paradis. Allt i New York gick bra ända tills vi skulle vidare till Memphis då en snästorm dök upp och istället för att åka via Washington åkte vi via Charlotte och blev 6 timmar försenade, men det för man leva med. Sen blev det så klart Graceland och utmärktt boende på Days In at Graceland, mycket bra hotell precis sidan av Graceland till ett mycket bra pris. Sen kom vi till incheckningen på Memphis Airport och då sa mannen bara, efter att ha dragit ett av våra pass i kortläsaren, You have no ticket mam! Jo vi har ticket, seatade och klara, det tog en halvtimme med tjafs fram och tillbaka tills en kille med magic fingers dök upp och läste allt. Och Tänk att seatingen stämde. trött blev man.
 
Så, då kom vi till slut till Miami Int Airport och hittade till biluthyrningsfirman som vi blivit hänvisade till av Holiday Autos nämnligen Alamo. Holiday Autos hade i sitt informationsbrev varnat oss för allt möjligt de skulle kunna tänkas pracka på oss så det var vi införstödda med. Och mycket riktigt. Det började med att de inte hade en Cadillac DTS utan vi skulle få en Cadillac CTS vilket är en betydligt mindre bil. då var det dags att protestera men det visar sig att båda cadillacarna gör i Luxury Class och då vill damen istället att vi skulle hyra en Van så att vi kunde få plats med allt. Detta skulle kosta 500,- svenska kronor. Vi tyckte summan var OK men var trots detta besvikna eftersom vi ju ville ha en "americanare". Vi slog till på en Van och damen drog min mans kort, eventuellt drog hon inte det utan han satte in det i en apparat och slog sin kod. Till saken här ju att hur många kreditkort man än är utrustad med för alla eventualiteter så är det ett bankkort som gäller och som inte är kopplat till ett kreditkort. Jag vet inte hur de andra biluthyrningsföretagen gör, om de tar kreditkort men det kan man ju ta reda på, eller så vet ju såkert du det. så kom hon då med alla papper som skulle skrivas under plus kvittering för betalningen av dels en extra förare å ca 10 dollar per dag, depositionen på 100 dollar under hyrtiden samt kostnaden för uppgraderingen till Van:en. Det var inte 500,- totalt för 1 vecka utan 500,- om dagen! Det skulle bli 3 500,- extra. Det slutade med den lilla Cadillacen, jag och en son med en resväska i knät, maken vid ratten, en lång son där framme och 3 nerpressade resväskor i bagaget.
 
Vi kom till vår lägenhet som låg i Hilton Double Tree på Collins Avenu i Sunny Isles området. Denna underbara lägenhet skulle behöva en hel roman i sig själv. Sååå fantastiskt bra! när alla resväskor var ombord i lägenheten så kunde vi njuta av vår lilla pigga bil och tog ju bara med oss det vi behövde för våra utflykter, bl a 2 dagar till Key West. Sen blev det ju samma stök när vi skulle tillbaka till flygplatsen, men vi överlevde det också.
 
Under våra utflykter med vår bil så hamnade vi i några vägtullar och vi hade förstått att vi skulle ha "småpengar" till hands. Fungerade bra. Sen kom vi till ett ställe där det stod Toll men upptäckte ingenstans där vi kunde stanna. Blåögd och naiv är man trots denna aktningsvärda ålder kan man ju tycka. Det är nu jag förstår att jag skulle läst allt jag kom över om Sunpass etc etc. Bilen har ju blivit "fotograferad" (precis som man blir i Stockholm t ex). så nu i BÖRJAN av april (nästan 4 månader efter hemkomst) kom ett brev hem i brevlådan från Alamo där de upplyste oss om att vi måste betala för en vägtull som inte blivit betald. De har i brevet dessutom uppgivit att det hänt på NB Biscayne Blvd/US1, NE 54th street. De skriver i brevet att de inom 15 dagar kommer att belasta kreditkortet nummer * * * * * *  2166 för detta. Summan är 158 dollar plus Fee Due 18 dollar. Totalt 176 dollar. Hepp!
 
Nu var det så att brevet kom fram efter det att de dragit 1 145 svenska kronor och 18 öre från min mans kort som då är samma kort som vi använde när vi hämtade ut bilen. Ringde till Holiday Autos och enligt dem är detta helt ok att man gör så där. Jag påpekade då att de kanske nästa vecka hittar något annat som behöver betalas och fick då svaret: Nä, det brukar de inte göra. Det slutade så klart med att vi har spärrat kortet och varit i kontakt med banken. för att göra en reklammation krävs en polisanmälan. Allt tar sin tid, det är knappt man hinner jobba när man ska syssla med en massa extraarbete ;) Man kan kanske tycka att 1000 kronor inte är hela världen men jag ser det som att det här är något som de har "satt i system" och att folk kanske inte brukar uppmärksamma alla uttag som görs på deras kort.
Ja, av detta lärde man sig mycket, framförallt jag som arbetar som reseansvarig på ett företag här i Sverige, hade mycket bra nytta av att själv vara ute och se verkligheten när det hela inte bara handlar om ett flyg från en punkt till en annan, ett hotell i en stad någon natt, en hyrbil från i Umeå etc etc. Utan lite av varje man kan råka ut för.
 
En annan sak jag såg efter hemkomsten är att på Google, om man klickar på kartor och sen skriver in t ex Alamo, Miami, så för man, förutom deras olika upphämtningsställen, även läsa recensioner och det kan man ju säga att det inte precis är toppbetyg de får.
 
Hoppas jag inte tröttat ut dig för mycket! är det något jag missat som du undrar över så för du jättegärna höra av dig. när man skriver och ska berätta så tänker huvet ibland fortare än tangentbordet.
 
många hälsningar
Birgitta Hansson

Min kommentar angående dragningen av vägtullar och avgift: Efter lite forskande är jag helt säker på att de $158 som debiterats är en trafikbot, antagligen en automatisk kameraövervkning i en korsning. Denna debiteras av hyrbilsfirman när de i sin tur fått boten, de lägger då på en avgift för hanteringen av detta. så återigen en varning! Se upp i korsningarna om ni svänger höger mot rött, man ska stanna innan linjen, fuskar man med detta ,vilket är mycket lätt hänt då få amerikaner stannar (antagligen gör de det i korsningar med kamera, inte annars) och man lär ju sig av dem.


Ännu en besökare mejlade om erfarenheter av Alamo.

Hej!
Har läst om myspysarna på Alamo på din sida :)
Bifogar nedan en 2 dagar gammal berättelse om just Alamo, inte i Florida, och vad man kan råka ut för. Det är min son och hans flickvän (de bor och jobbar i Norge - därav NOK) som "korsar" USA 1 aug-31 aug 2014. Vet inte om du vill använda denna, men skickar den ändå ifall. Har frågat ungdomarna som säger att det är ok att skicka till dig och du för använda den om du vill.

MVH

Camilla



UPPGRADERAT BILEN


Ånda sen dag 1 har vi haft problem med företaget vi hyrde bilen ifrån. Morgonen i New York när vi skulle hämta den jäspade personen oss rakt i ansiktet för att hon var trött. väldigt otrevligt. Vi hade också gått upp sju och inte ätit frukost eller druckit kaffe än men man för ju bete sig ändå. framförallt mot kunder. Vi kunde tydligen inte få den bilstorleken vi bokat pga vår unga ålder (vi hade pratat med dem om bokningen flertalet gånger via telefon samt skrivit in våra personnummer där man klart och tydligt ser hur gamla Vi är). Emils kort gick inte igenom trots att pengar från hans konto drogs och han visade netbanken för dem. Dem kollade, ryckte lite på axlarna och pillade lite på datorn och så gick det igenom - och pengarna drogs igen. Vi fick beskedet att dem skulle komma tillbaka om 24 h och givetvis tar det lite tid med återbetalningar. Det har vi full förståelse och gick nöjda därifrån med vår Chevrolet Impala ändå.

Det gick 24 h timmar. Inga pengar kom tillbaka. Ringde tillbaka till Alamos kundtjänst och fick svaret att pengarna kommer tillbaka inom 3 dagar och inte 24 timmar. Det gick fyra dagar och pengarna var fortfarande borta. Emil ringde tillbaka igen och fick svar i telefonen att dem var väldigt upptagna just nu och att han kunde ringa tillbaka senare. när han väl fick tag i någon så fick han svaret "det är ju inte så att vi skulle dra dina pengar två gånger". Ehm, okej, men vänta nu. Vad är det ni har gjort då? $1500 dollar x 2 är borta från kontot vilket motsvarar 20000 norska kronor som fanns där innan vi kom i kontakt mer er.

Pengarna kom tillbaka, inte bara den extra-gången utan alla. Vilket är ett ganska stort frågetecken. Men det gör helt fint för oss om dem inte drar dem överhuvudtaget ;-)

häromdagen började bilen indikera att oljan måste bytas. Den är hyfsat ny och i BÖRJAN kan man inte bara fylla på utan den måste verkligen tömmas och fyllas på igen. Vilken vi varken borde, ska, vill eller har lust att göra på vår semester. Har vi hyrt en bil i New York som alla vet ska lämnas tillbaka i Los Angeles. Dem borde veta hur långt det är mellan och förstå att vi troligtvis inte kör raka vägen utan närmare 600 mil innan den lämnas tillbaka. Ge oss då inte en bil som kräver service efter halva resan.

Vi ringde och frågade om vi skulle byta olja själva, om dem skulle göra det, om vi skulle skita i det och köra vidare ändå eller hur dem hade tänkt att läsa situationen. Det är som sagt inte meningen att vi ska serva en bil under vår resa. Dem gav oss alternativen att byta själva och få priset för det refunderat (vilket vi har väldigt bra erfarenhet av, nej tack till det förslaget) eller åka in och byta bil på en av deras stationer. Vilket vi inte heller var så sugna på då vi trivdes med Impalan, ville inte slösa tid från vår Las Vegas-vistelse för att dem inte gör sitt jobb korrekt eller riskera att få en j*vla Nissan. på väg in i Las Vegas flippar kupe-lampan i bak också, och den pajar på det mest komiska sättet någonsin - den gör inte att släcka. Den lyste konstant och var kokhet.

Hela tiden har jag bett Emil stå på sig lite, dem kan inte särbehandla oss för att dem är trötta på sitt jobb och senaste samtalen har vi sagt precis som det är att det enda vi har haft under tiden vi haft deras hyrbil är problem och varenda människa vi pratat med har varit så fruktansvårt otrevlig (och då har vi pratat med olika personer varje gång). Vi krävde en uppgradering och vi fick en uppgradering:

En Dodge Challenger! Trots att den ligger i den bilgruppen som man måste vara minst 25 år för. Det var det minsta dem kunde göra för oss. Givetvis var alla människor vi var i kontakt med under bytet av bilen lika äckligt otrevliga som dem vi pratat med tidigare men nu har vi i alla fall (förhoppningsvis) en felfri bil och slipper ha kontakt med Alamo mer tills vi ska lämna tillbaka bilen om 2 veckor. Lovisa & Emil - Alamo = 1 - 0.

Om vi rekommenderar Alamo? alltså, dem är väldigt prisvärda. Vi betalar 10000 för vår bil (en månad) och bensinen kostar ju nästan ingenting här. Men du måste ha lite stake för att inte bli överkörd helt av deras otrevliga och ovilliga personal. även om jag är väldigt trött på Alamo så tycker jag att hela situationen är väldigt kul trots allt och det roligaste är att kasta den skiten dem förtjänar på dem.


 

Det vanligast är nog trots allt att man försöker sälja försäkringar som man inte behöver eller redan har betalt. Detta kan bero på att de verkligen försöker tjäna lite extra eller att de som jobbar bakom disken helt enkelt inte vet hur det fungerar med försäkringarna för en icke amerikan. Lite repetition om försäkringarna?

Själv hyrde vi en bil i Dublin för ett par veckor sedan genom Holiday Autos och skulle hämta den hos Budget på Dublins flygplats. I kön hörde jag samtliga tre försäljare i delvis hetska diskussioner med alla kunder. Alla blev utsatta för samma press, att man skulle köpa extra försäkringar. Mycket riktigt även vi, killen bakom disken frågade om vi ville ha självriskelliminering då det blev väldigt dyrt om något skulle hända med bilen. då jag förklarade att vi redan betalt en sådan genom Holiday Autos så ljög han oss rakt i ansiktet och undrade om vi läst allt i deras 18 sidiga finstilta villkor, var ju tvungen att svara nej då några sådana inte finns men sa att vi nöjer oss med den och inte vill teckna något mer. Han körde på med detta lite till med samma lögner om att vi aldrig skulle få någon ersättning eftersom vi måste ha polisrapport för att få ut något (det behövs inte med Holiday Autos självriskelliminering) o.s.v.. när han till slut gav sig och lämnade över kontraktet och skulle ta betalt såg jag att, förutom den säkerhet de skulle reservera på kortet om över 12.000:- ! och de över 1200:- för en tank bensin som man skulle få tillbaka om man lämnade bilen fulltankad, så hade han lagt på flera tusen kronor för annat. när jag frågade vad det var påstod han att det var skatter och avgifter och att vi inte betalt dem via Holiday Autos, vilket vi så klart gjort. Han kollade i sin dator igen och påstod att det inte syntes att vi betalt men han skulle inte dra pengarna utan det skulle göras senare om det visade sig att vi inte betalt dem (han såg ju självklart att vi betalt och tog ytterligare en chans då han inte lyckats lura oss tidigare).

alltså läs noga igenom och ha klart för dig vad Du betalt och om det är något mer Du vill betala för, läs på om bilmodellen Du hyrt så Du kan argumentera om de vill ge dig en sämre bil. Ta med alla papper, kontrakt, informationstext från agenten och kanske ett faktablad om bilmodellen t.o.m.

Står Du på uthyrningsstället och trots allt inte kan komma överens så ring till resebyrån eller agenten Du hyrt genom och be om hjälp! Kan vara värt en del att hyra genom någon med 24 timmars kundservice faktiskt.

En sida med recensioner av hyrbilsföretagen och en hel del annat Reviewcentre.com

Har Du blivit illa behandlad, lurad utsatt för bedrägeri eller bara vill lära dig mer om konsumenträttigheterna är här några Länkar.

http://myfloridalegal.com/consumer

http://www.co.miami-dade.fl.us/csd/

http://www.stateofflorida.com/Portal/DesktopDefault.aspx?tabid=57

 

  annons>
Florida. Reseinformation. Tiden i florida. Vädret i Florida mm.
Aktuell tid:
 

Stockholm                 Miami   

Här kan Du kontrollera status på flyg.

Här kan Du kontrollera status på dina flygbokningar:

Check My Trip Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Amadeus bokningssystem).

Travelport View Trip Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Worldspan & Galileo bokningssystem).

Virtually There Kontrollera alla detaljer om din flygbokning (Sabre bokningssystem).

My Trip and More (Worldspan)

Tripple (Infini)

Trip For You (Axess bokningssystem)

Swiss Airlines

US Airways

TripIt Håll koll på dina resor få info om flyg mm. finns även som app.

 

Varför Floridasidan?

Floridasidan om resor till Florida är en helt privat hemsida som återger mina privata åsikter om platser jag besökt i Florida (Miami, Miami Beach, Ft. Lauderdale, Orlando, Sarasota, Tampa, Ft. Myers, Key West, Homestead, Everglades m.fl.) Olika attraktioner i Florida som Disney World Universal Studios Busch Gardens Sea World mm. här finns möjlighet att diskutera Florida med andra i forumet. Och massor av Länkar till "nästan allt" som rör Florida. Alla foton utom produktbilder och kartor samt några katalogbilder är tagna av mig och för inte kopieras utan tillstånd. försöker att inte behöva sätta till allt för mycket pengar för att driva sidan, därför finns lite annonser som ibland ger någon krona i intäkt, hoppas Ni står ut med det :-) Sidans syfte var från början att prova på att göra en hemsida och eftersom jag just kommit hem från en resa till Florida och jag älskar det resmålet så valde jag det ämnet. Hoppas Ni hittar något nyttigt på Floridasidan och här gärna av Er med åsikter frågor eller kritik till info@floridasidan.se

M.v.h. Jörgen info@floridasidan.se

 

Aktuelt väder i Florida:

Miami:

Find more about Weather in Miami, FL
Click for weather forecast

Key West:

Find more about Weather in Key West, FL
Click for weather forecast

Orlando:

Find more about Weather in Orlando, FL
Click for weather forecast

Tampa:

Find more about Weather in Tampa, FL
Click for weather forecast

St. Augustine:

Find more about Weather in Saint Augustine, FL
Click for weather forecast

Pensacola Beach:

Find more about Weather in Pensacola, FL
Click for weather forecast

Mer väder, statistik mm. finns här:  väder.

info@floridasidan.se

© 2016 Floridasidan.se

Floridasidan anlitar

Floridasidan,om Florida på svenska